Monday 14 January 2013

Respect people FIRST in order to gain other people's respect

Salam
It's been a long and tiring day.
Tamat lagi satu paper dan jumaat ni adalah yang terakhir.
Doakan yang terbaik untuk aku ya kawan-kawan
Okay.
Bagi tidak memanjangkan cerita dan meleret-leret, aku nak kongsikan apa yang au rasa menarik hari ni.
Sharifah Zuhra Jabeen
Nama yang cukup famous untuk hari ni.
Mula-mula, aku tengok nama ni merata-rata di twitter
Lepas tu video-video yang mula tersebar di facebook.
Dan macam biasa.
Manusia.
Bila dia suka, dia sanjung.
Bila tak suka, dia kutuk.
Senang cerita, aku tak suka dua-dua. Both people's attitude.
Dua-dua tak reti hormat orang.
Sorang kerja nak membangkang tanpa mendengar.
Sorang lagi nak menang sampai compare apa-apa yang ada dekat muka bumi beserta perkataan yang menjatuhkan maruah orang lain.
Dan ya. Kalau sesiapa yang membaca ni mesti akan mula kata yang tak elok pasal aku, sebab tak sebulu.
But hey, kalau kau jumpa orang yang kau bagi peluang untuk bercakap dan berbincang tapi tak reti-reti nak berhenti, mesti kau akan cakap listen yang sebanyak kalinya kan? Logik la weyh. Kau pun taknak kalah? Siapa yang nak?
Kalau kita bincang dari context umur, yes, dia lagi tua, so secara hierarchy, kita patut hormat dia as an elder.
And as far as I'm concern, Sharifah tu memang dah melampau. Malukan orang. Dia rasa tergugat. Yes. Sekali lagi, faktor umur.


p/s: macam-macam la. semua politik. jemu dah ni

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...